Hoe kijkt de markt naar je aanbestedingen? Nieuwe Europese wetgeving, grote personele tekorten, experimenten met AI... Er verandert veel binnen het vakgebied 'tenderen' en het verandert snel. Met als duidelijk resultaat een sterk dalend aantal inschrijvingen in veel branches. Wat zijn die trends en hoe kun daar als inkoper op inspelen zodat je wél offertes ontvangt op je aanbestedingsbestek? Alfred de Weert gaf tijdens het IPNN café zijn visie op deze uitdaging.
Alfred de Weert studeerde Taal- & Literatuurwetenschap aan Tilburg University, maar wilde zelfs toen al boeken liever verkopen dan bestuderen. Die grote liefde voor taal én commercie bleek de juiste basis voor de rode draad in zijn loopbaan: offertes maken. En dan het liefst de moeilijke variant, de aanbesteding. Tijdens management- en directiefuncties bij bedrijven als Randstad, Douwe Egberts, CSU en ADG ontwikkelde Alfred een eigen visie op aanbesteden, die hij graag deelt met inkopers, beleidsmakers en andere belangstellenden. Naast zijn werk als zelfstandig tender-adviseur is hij actief als voorzitter van de Kenniskring Aanbesteden en als reserve-officier bij de Koninklijke Marine, gespecialiseerd in de relatie tussen (illegaal) economisch handelen en conflicten.